Een oppepper nodig? Als je je een beetje laag voelt, is het verleidelijk om een biertje te gaan drinken, een pizza te bestellen of jezelf te trakteren op nieuwe schoenen, maar 15 minuten opzij zetten om elke dag yoga te beoefenen kan je stemming (en je gezondheid) op meer manieren veranderen dan je je zou kunnen voorstellen. Studies hebben aangetoond dat yoga de afscheiding van cortisol, het primaire stresshormoon, kan verminderen, wat op zijn beurt je algemene gezondheid kan verbeteren. Waar je ook bent en wat je ook doet, het is gemakkelijk om in slechts 15 minuten van je yogabeoefening per dag te knijpen. Hier zijn 10 redenen waarom het de moeite waard zal zijn.

Verbeter de flexibiliteit, kracht en houding

De dagelijkse yogabeoefening zal helpen je lichaamsspieren te rekken en te verstevigen. Populaire houdingen zoals de plank zullen tegelijkertijd werken aan het versterken van je armen, benen, schouders en buikspieren. Je hoeft niet superflexibel te zijn om yoga te beoefenen, het mooie van yoga is dat het op alle niveaus kan worden beoefend. Een paar minuten per dag oefenen van houdingen zoals de krijger of de naar beneden gerichte hond, zal je al snel het verschil laten voelen in je flexibiliteit, of je nu al behoorlijk buigzaam bent of niet. Dagelijkse yoga helpt je houding te verbeteren, waardoor je langer kunt lopen en rechtop kunt zitten aan je bureau. Ook pijn door een verkeerde lichaamshouding, zoals rugpijn, kan verlicht worden.

Betere allround fitness

Wanneer je denkt aan het verbeteren van je conditie, denken de meesten van ons aan huffen en puffen in de sportschool. Maar gewichten zijn niet de enige manier om te trainen. Yoga geeft je alles wat een sportschool kan, maar dan wel op een rustige, veilige en meer holistische manier. Het combineert aspecten van cardio, functionaliteit en krachttraining in één. Wat wil je nog meer? Het beste van deze training is dat het in je eigen tempo kan worden gedaan, in je eigen huis.

Gewichtsverlies

Je hoeft geen Hot Yoga te beoefenen of in staat te zijn om dubbel te buigen in een yogahouding om gewicht te verliezen. Een dagelijkse zachte yogabeoefening zal het metabolische systeem voeden en zal helpen bij het verbranden van vet, wat leidt tot gewichtsverlies. Dagelijkse yoga kan ook helpen om de hormonale balans in je lichaam te herstellen, wat je lichaamsgewicht kan normaliseren. Een dagelijkse zachte yogabeoefening zal het metabolisch systeem voeden en zal helpen bij het verbranden van vet. Het niveau van cortisol, het hormoon dat vrijkomt als reactie op stress, zal worden verlaagd, wat leidt tot minder overeten. Dagelijkse yoga versterkt ook de algemene geest-lichaamsverbinding en helpt je effectiever om te gaan met onaangename emoties in plaats van naar voedsel te reiken om die gevoelens te onderdrukken.

Verhoog uw energie

Een paar minuten yoga per dag zorgt voor de broodnodige energieboost in ons drukke leven en houdt ons langer fris. Yoga, met zijn unieke synergie van lichaams- en ademwerk, is perfect wanneer je reserves opraken. De dagelijkse yogabeoefening zal de belangrijkste energiecentra (chakra’s genaamd) in je lichaam doen ontwaken. Geweldige houdingen voor extra energie zijn de houdingen die de ruggengraat verlengen, zoals de boomhouding, waardoor energie door het hele lichaam kan circuleren, en houdingen die de borstkas openen, zoals de cobrahouding, waardoor de inname van meer adem wordt gestimuleerd.

Verminderen van stress

Veel werkplekken bieden nu lunchachtige yogasessies aan omdat is aangetoond dat yoga een verbazingwekkende stressfactor is. Elke yogabeoefening, zelfs een korte dagelijkse, zou moeten bestaan uit drie elementen; houdingen, ademhaling en meditatie. Studies hebben aangetoond dat mensen die alle drie de elementen regelmatig beoefenen beter in staat zijn om hun hartslagvariabiliteit (HRV) te reguleren. Dit betekent over het algemeen dat hun hartslag lager is, waardoor het lichaam flexibeler kan reageren op stress. Ontspannende yogahoudingen kunnen zowel je lichaam als je geest tot rust brengen. Ga je met zoveel stress om dat het je ’s nachts wakker houdt? Studies hebben aangetoond dat het beoefenen van dagelijkse yoga slapeloosheid kan verminderen. Als je slapeloosheid ervaart, oefen dan ontspannende asana’s of houdingen, zoals vooroverplooien (uttanasana) of op je rug gaan liggen met je voeten tegen de muur. Ontspannende yogahoudingen zoals de voorwaartse vouw of het op je rug liggen met je voeten tegen de muur kunnen zowel je lichaam als je geest tot rust brengen.

Beter ademen

Diep en rustig ademen is een essentieel onderdeel van elke yogabeoefening. Yogische ademhalingstechnieken (pranayama genoemd) richten zich op het proberen te vertragen van de ademhaling en op het volledig uit de put van je maag tot aan de top van je longen ademen. Deze methoden zorgen ervoor dat je je meer ontspannen en evenwichtig voelt en zullen je helpen om de dag met vertrouwen en kalmte tegemoet te treden. Ze hebben ook een aantal grote nevenvoordelen, waaronder een verhoogde longcapaciteit en meer getijdenvolume (de totale hoeveelheid lucht die je longen op elk moment kunnen vasthouden). Je kunt deze technieken toepassen wanneer dat nodig is in het dagelijks leven. Ze kunnen je helpen om kalm te blijven in noodsituaties. Als je ook wil beginnen met yoga, koop dan eerst een yoga mat.