Geplaatst op
Eerlijke kinderkleding, wat moet je je daar nu weer bij voorstellen? Is dat weer zo’n modern hipsteridee? Heb je het concept al wel eens vaker gehoord? Misschien wel in relatie tot de koffie en chocolade branche. Als marketing concept doet het heel goed zijn werk, maar ook op het vlak van de fysieke productie van producten met het predicaat ‘eerlijk’ heeft het grote voordelen voor mens en natuur. In deze blog nemen we deze met je door. Lees verder en doe je voordeel met deze tips!
Een betere wereld
Zo rond de publicatie van het rapport Grenzen aan de groei uit 1972 opgesteld door de Club van Rome, waarin onder andere de voedselproblematiek en de eindigheid van de fossiele brandstoffen aan de orde kwamen, zijn er diverse milieuorganisaties opgericht om de leefwereld met acties en een groene politiek te verdedigen. Een daarvan is bijvoorbeeld Greenpeace (1971). Het leefbaar houden en leefbaarder maken van het leefmilieu van mens en dier is hun grote ideaal. Sinds die tijd is er veel bewustwording ontstaan en er is veel veranderd. Toch nog lang niet genoeg. Waar er in het westen steeds meer regels komen voor de industrie, is het in andere landen echt nog wel een dingetje. We denken daarbij aan China, India en diverse Afrikaanse landen die in opkomst zijn en een inhaalslag hebben te maken, waarbij milieuproblematiek ondergeschikt is aan economische belangen. Maar zoals gezegd, er zijn goede initiatieven!
Eerlijke producten
Steeds meer worden de concepten van groen ondernemen en eerlijke handel bepalend voor een effectieve bedrijfsvoering. Hoe zit dit? In deze tijd zijn er veel consumenten zich bewust van het belang van ecologisch verantwoorde producten die voor een eerlijk loon onder gezonde omstandigheden gemaakt zijn. Dus zeg maar het tegenovergesteld van de Indiaase naaiateliers waar grote bedrijven zich van bedienen en waarin mensen met gevaarlijke stoffen werken voor een hongerloon. Eerlijke producten worden dus gemaakt zonder giftige stoffen en de makers van producten of leveranciers van grondstoffen (koffiebonen) krijgen een loon / prijs waarvan ze kunnen bestaan.